Oude reflexen maken je vacatures kansloos
Werkgevers die vragen naar huidig salaris. Vacatures zonder een enkel €-teken. Het zijn twee hardnekkige gewoontes die kandidaten afschrikken en toptalent wegjagen.

Werkgevers die vragen naar huidig salaris. Vacatures zonder een enkel €-teken. Het zijn twee hardnekkige gewoontes die kandidaten afschrikken en toptalent wegjagen.

Nog altijd vermeldt meer dan de helft van de vacatures in Nederland geen salaris. Terwijl vacatures mét salarisinformatie gemiddeld 51% meer reacties krijgen.

Werkgevers en recruiters stellen deze vraag nog vaak. Maar eerlijk gezegd: dat bedrag is niet relevant. Kandidaten die wij spreken hebben al een baan en een salaris. Dat salaris is niet het bedrag waarvoor ze hun huidige contract verscheuren. Een overstap naar een nieuwe werkgever vraagt om meer dan dat.

Op zoek naar een specialist in sales recruitment of executive search? Bij SalesSupply combineren we senioriteit en sales skills om organisaties te helpen aan de juiste commerciële topprofessionals. Wij vinden niet alleen kandidaten die op papier passen, maar professionals die echt verschil maken en duurzaam bijdragen aan groei.

In 2025 werkt dat niet meer. Recruitment begint niet met een vacaturetekst, maar met glasheldere antwoorden. “De vacaturetekst is klaar, kunnen jullie beginnen met werven?” Dat horen we nog vaak van opdrachtgevers. Maar een tekst alleen is waardeloos als je er geen sterk verhaal onder hebt.

In recruitmentland lijkt de zomer elk jaar weer een soort sluimerstand. Veel vacatures staan even on hold. Kandidaten zijn zogenaamd niet bereikbaar. En de echte wervingsdruk? Die start ‘vanzelf’ weer in september.

Recruitment is veranderd. In een arbeidsmarkt waarin kandidaten het voor het zeggen hebben, is het niet genoeg om een rol te pitchen. Als recruiter moet je iets groters bieden: richting, ontwikkeling, toekomstperspectief.

Binnenkort vertrek ik op een rondreis door Madagaskar. Een reis waar ik enorm naar uitkijk. Maar voordat ik ook maar één stap op het eiland zet, ben ik nu al bezig met de voorbereiding. Waar slapen we? Hoe reizen we tussen de verschillende hoogtepunten op het eiland? Waar kunnen we eten? En welke routes zijn het mooist én veiligst voor een stevige hike?

In recruitment gaat die stelling absoluut op. Een ‘bad hire’ komt je peperduur te staan. Op financieel gebied (denk aan de kosten voor de selectie, de werving, de training en het vervangen van de mismatch), maar ook op immaterieel gebied (prestaties blijven uit, de productiviteit is te laag, klanten zijn minder tevreden en de teamspirit is ver te zoeken).

Ik kan het niet genoeg zeggen: we bewegen ons in een kandidatenmarkt. Talent is schaars en heeft het voor het zeggen. En toch zie je nog steeds dat kandidaten het recruitmentproces vaak moeten doorlopen als een heuse hindernisbaan. Waarom? Wil je dat kandidaten na het startsignaal afhaken?
Hierbij mijn 3 tips voor een vlekkeloze marathon!
