Een kijkje in de SalesSupply-keuken: hoe haalt een professionele recruiter de perfecte kandidaat binnen?

De krapte op de arbeidsmarkt is nijpend. Zet je een zorgvuldig opgestelde vacature uit binnen je netwerk, dan ontvang je daar nauwelijks nog reacties op. Vooral wanneer je een high-potential-kandidaat wilt binnenhalen die de nodige ervaring heeft. Want aan talenten met een stevig cv wordt van alle kanten getrokken. Daar komt bij dat deze talenten al een baan hebben. Zij hebben het voor het kiezen en kunnen daarom behoorlijk wat eisen stellen. Hoe krijg je dán je voet tussen de deur?

Succesvol recruitment: wat zijn de ingrediënten?

Allereerst moet je je hele benadering omgooien. Kandidaten reageren niet zelf op een vacature. Recruitment is sales geworden. Dit betekent dat je als recruiter je vacature moet kunnen pitchen. Maar vóórdat je op dat punt komt, heb je er al heel wat uren op zitten. Als senior recruiters weten wij er alles van. Bij SalesSupply steken we ontzettend veel uren in het vinden van de juiste kandidaten en het aanwakkeren van hun enthousiasme. En daardoor krijgen we de juiste kandidaten bij onze klanten aan tafel.

Wellicht kijk je hiervan op, omdat je na het doorkammen van stapels cv’s niet één kandidaat weet te interesseren. Vissen we soms in een andere vijver dan jij? Hebben we toegang tot een exclusieve database? Zijn we lid van een geheim genootschap? Gelukkig niet. Maar we werken wel volgens een bepaald proces. In deze blogpost geven we je een kijkje in onze keuken. We zetten onze ingrediënten voor succes op een rij!

Stevige basis: transparantie én een onweerstaanbare package deal creëren

Welk salaris bied je? Hoeveel vrije dagen kan een kandidaat verwachten? Hoe ziet de pensioenregeling eruit? Krijgt de kandidaat een laptop of auto van de zaak? Zijn er doorgroeimogelijkheden? Onze response rate is bovengemiddeld omdat wij dit soort vragen al tijdens het eerste contact met de potentiële kandidaat duidelijk kunnen beantwoorden.

Vaak zie je ellenlange vacatureteksten voorbijkomen waarin de bovengenoemde belangrijke zaken ontbreken. Ze zijn best leuk geschreven, maar daarmee trek je simpelweg niet de juiste mensen aan. Bedenk dat jouw ideale kandidaat een hypotheek te betalen heeft en dagelijks boodschappen moet afrekenen. Noem het beestje daarom bij de naam: neem het euroteken op in je vacaturetekst. Zorg daarnaast voor steengoede voorwaarden. Alleen als je een onweerstaanbare package deal biedt, zal jouw perfecte kandidaat — die momenteel al een baan hééft — overwegen om de overstap naar jouw bedrijf te maken.

Zorgvuldige selectie: 400-600 cv's per dag doorworstelen

Sluit het cv van een potentiële kandidaat aan op jouw profiel? Dat is de vraag die je het eerst moet beantwoorden. Dat doe je niet met software, want het vinden van de juiste kandidaten is mensenwerk. Hier gaan dus véél uren in zitten. Wij werken gemiddeld zo'n 500 cv's per dag door om 10 (of, als je het tij mee hebt, enkele tientallen) mensen te benaderen. Een of twee van hen geven vaak een positieve reactie (en bedenk dat wij een hoge response rate hebben!). Na één werkweek besluiten we meestal vijf tot zeven mensen te interviewen. Na hen kritisch te hebben gescreend, maken we een selectie: we stellen één tot drie kandidaten voor aan de klant.

Een arbeidsintensieve en repetitieve taak. De gemiddelde hr-expert heeft daar geen tijd voor. Maar daarom zijn wij er!

IJzersterke salespitch: de vacature verkopen aan de perfecte kandidaat

Gedurende het proces verliezen wij de situatie nooit uit het oog: we hebben een high-potential-kandidaat 'gestoord' in zijn of haar dagelijkse werkproces met het verzoek om naar een vacature te kijken. Dit betekent dat we vervolgens circa één minuut hebben om die fantastische vacature telefonisch te pitchen. Dat vergt goed ontwikkelde salesvaardigheden. Gelukkig zitten deze in het DNA van onze senior salesprofessionals: wij hebben allemaal 25+ jaar ervaring in sales en management.

Vroeger zijn wij als salesprofessionals stuk voor stuk afgerekend op snelheid, duidelijkheid, professionaliteit en betrouwbaarheid. 'Afspraak is afspraak' is al jarenlang ons motto. Als onze  salespitch niet werkte of wij afspraken níet nakwamen, voelden we dat in onze portemonnees (lees: geen of minder bonus). Dit onderscheidt ons van de gemiddelde recruiter en hr-expert. En daarom kunnen wij die felbegeerde ideale kandidaat wél overtuigen waar een ander nul op het rekest krijgt.

Helderheid is het halve werk: klanten coachen

Wij krijgen de juiste kandidaat weliswaar bij de klant aan tafel, maar daarmee is het proces natuurlijk niet afgerond. Als er een kennismaking is ingepland, moet de kandidaat ook nog voor het bedrijf in kwestie kiezen.

Daarom coachen wij onze klanten van tevoren. We hebben de kandidaat in kwestie immers al uitgebreid gesproken en weten daarom wat deze belangrijk vindt. We vertellen bijvoorbeeld dat de kandidaat nu doorgroeimogelijkheden ontbeert en daarop getriggerd kan worden. Op die manier kunnen we het recruitmentproces samen tot een succes maken!

Hulp nodig bij het vinden van de perfecte kandidaat? Neem gerust eens contact met ons op om te sparren over jouw situatie.




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op