Mooie verhalenvertellers

 

Mooie verhalenvertellers. Zo kun je sommige kandidaten voor sales vacatures, die bij ons op bezoek komen, soms wel noemen. Nu weten wij dat ‘storytelling’ in sales een belangrijke trend is. Er zijn zelfs meerdaagse masterclasses storytelling voor sales professionals. Of wat dacht je van een Post-hbo storytelling? Het kan allemaal. Maar als recruiters hebben wij juist de taak om door verhalen en mooie termen van ervaren sales professionals heen te prikken. De vraag waar het eigenlijk om draait: ‘mooi verhaal beste kandidaat, maar kun je ook daadwerkelijk wat?’

Eigenlijk zien wij vaak al aan een CV of we met een mooie verhalenverteller te maken hebben of niet. CV’s worden in dat soort gevallen al voorzien van de meest fantastische termen en afkortingen. Vooral bij sales professionals die al wat jaren sales doen binnen de IT of consultancy. Zij zijn vaak kampioen in het gebruik van termen die op dat moment bekend staan als ‘buzzwords’. Deze buzzwords lijken te worden gebruikt voor de marketing van CV’s. Storytelling, maar dan op papier.

Zo zagen wij onlangs een CV waarbij de kandidaat een hele reeks persoonlijke interesses had ingevuld. Daar stonden zaken bij als ‘growth hacking’, ‘blockchain’ en ‘agile scrum’. Verder kwamen deze termen in zijn CV niet meer voor en was er nergens een aanwijsbare connectie met zijn werkervaring. Tja, wij zijn ook geïnteresseerd in kernfusie maar dat wil nog niet zeggen dat je ons erbij moet halen wanneer je van plan bent een kernreactor te bouwen. Of het CV van een andere kandidaat, waarbij het leek alsof die op totaal willekeurig gekozen plaatsen de afkortingen AI (artificial intelligence) en IoT (internet of things) neer te hebben gezet. Het zijn termen die erbij worden gesleept om een CV interessanter te maken. Het zegt verder niets over of een sales professional straks succesvol gaat worden in een business waar onze klant actief is.

De vraag blijft: hoe kom je er dan wel achter of een kandidaat heeft wat er nodig is om succesvol te zijn? Wij hanteren de bewezen STAR-methode. Al zo oud, dat is allang geen buzzword meer. Dus gewoon doorvragen totdat je uitkomt bij de kern. Vragen stellen totdat alle storytelling, buzzwords en andere rookgordijnen verdwenen zijn en je uitkomt bij de harde feiten. Geen genoegen nemen met mooie woorden of algemeenheden. Zo hadden we onlangs een kandidaat op bezoek die bleef antwoorden in spreekwoorden zoals ‘het bloed kruipt waar het niet gaan kan’ (hij zei het echt) en andere algemeenheden. Bij doorvragen viel zijn story helaas als een kaartenhuis in elkaar. De beste man (meer dan 10 jaar sales ervaring) stond boos op en vond dat het gesprek ten einde was. Hij vond doorvragen naar de feiten kennelijk nogal ‘disruptive’. Wij vinden bij SalesSupply ‘disruption the new normal’.




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op