Afspraak is afspraak
Een ‘golden oldie’ die nog altijd goud waard is. En daarom hét motto van sales. Want als salesprofessionals niet snel, professioneel, duidelijk en betrouwbaar zijn, voelen zij dat in hun portemonnee. (Dag, bonus!)
Een gouden idee: breng dit principe naar recruitment. Bel kandidaten op het afgesproken tijdstip terug. Of, om nog een stapje terug te doen: neem überhaupt de moeite om contact op te nemen. ‘No-brainers’? Eigenlijk wel. Maar in de praktijk zijn dit soort zaken echt niet vanzelfsprekend, horen we van kandidaten.
En nu ik toch op de adviestoer ben: wees transparant over het salaris, de bonusregeling, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de ‘on-target earnings’. Een recruiter en een HR-professional moeten deze zaken goed afstemmen voordat zij met de werving starten.
Het motto ‘afspraak is afspraak’ gebiedt mij te zeggen: maak alsjeblieft niet een te rooskleurige voorstelling. Ja, je lokt kandidaten snel de procedure in. Maar als ze de waarheid ontdekken, haken ze net zo snel weer af. Een enorme tijdverspilling!
Waarom dit allemaal juist nú zo belangrijk is? Anno 2024 hebben goede kandidaten al een baan. Denk je dat het genoeg is om het salarisaanbod te matchen met het huidige salaris (zoals menig HR-professional doet)? Dan kom je van een koude kermis thuis. Of, nog erger: denk je kandidaten te kunnen interesseren voor een ‘marktconform salaris’ zonder bedragen te noemen in de vacaturetekst? Daar gaan talenten hun huidige vaste contract écht niet voor verscheuren. Doe dus een goed aanbod en houd je eraan. Inderdaad: afspraak is afspraak.