4 redenen waarom je social recruiting nú moet omarmen

Social recruiting: als je effectief kandidaten wilt werven, kán je er eigenlijk niet meer omheen. Bij SalesSupply hebben we deze wervingsvorm dan ook volop omarmd. Tot drie jaar geleden gebruikten wij verschillende cv-databases en vacaturesites om kandidaten te vinden. Anno 2021 zijn we daar volledig mee gestopt. Waarom? Simpel: social recruiting. Als je social media goed inzet, is werving veel efficiënter én goedkoper. Niet alleen LinkedIn, maar ook Twitter, Instagram, Facebook en Google Jobs blijken dé middelen te zijn om snel contact te leggen met geschikte kandidaten.

Nog niet overtuigd van de voordelen? Ik geef je 4 redenen waarom ook jij social recruiting nú moet omarmen!

1. Weg met traditie: de gangbare recruitmentmethoden volstaan niet meer

De wereld wordt kleiner en de mogelijkheden worden groter. Wij krijgen steeds meer recruitmentopdrachten van internationale bedrijven binnen. Hebben we een managementfunctie in Amsterdam succesvol ingevuld? Dan is het tijd om een sales director te vinden in Duitsland of het VK.

Vroeger was dat bijna onbegonnen werk. Als je de juiste kandidaat al in een vacaturedatabase vond, moest je maar hopen dat het cv nog up-to-date was. Vaak was dat niet het geval — en dan had je veel tijd verspild.

Maar wat bleek? Op LinkedIn lagen de kaarten héél anders. Mensen houden hun cv daar veel beter bij. Bovendien is het een stuk eenvoudiger om internationale zoekopdrachten uit te voeren. Moet je iemand vinden in een regio waar je geen netwerk hebt, dan kan je dat vrij gemakkelijk doen. Wij zijn bijvoorbeeld vaak actief in de Randstad, maar hebben inmiddels ook een netwerk opgebouwd in Maastricht, Berlijn en Londen.

Onze ervaring: met de inzet van social media (voor de werving) en Microsoft Teams (voor de initiële gesprekken) klaar je de klus. En dat doe je ook nog eens op een kosteneffectieve manier, want je gaat heel doelgericht te werk — zonder dure abonnementen op allerlei vacaturedatabases of andere traditionele wervingsmethodes waarmee je naar een speld in een hooiberg zoekt.

2. De juiste match: je bereikt makkelijk jóuw doelgroep

Met social recruiting kan je je zoektocht enorm afbakenen, zolang je de methode niet misbruikt voor massabenadering. Dat gebeurt namelijk nog weleens in de praktijk. En daarmee sla je de plank volledig mis!

Zelf krijg ik wekelijks bijvoorbeeld allerlei vacatures toegestuurd die totaal niet aansluiten op mijn ervaring. Dat levert alleen maar tijdverspilling en ergernis op. Zonde! Gebruik je social media waarvoor ze bedoeld zijn, dan boek je écht resultaat. Wij zetten de filterfuncties zorgvuldig in om mensen op een doelgerichte, persoonlijke manier te benaderen. Daardoor hoeven we soms slechts 30 of 40 kandidaten te contacteren (in plaats van honderden).

De moraal van dit verhaal: zoek op bepaalde criteria om je doelgroep aanzienlijk te verkleinen — en krijg dezelfde respons.

3. Persoonlijke noot: je leert de kandidaat snel kennen

Vergeet de massa-mails die recruiters op LinkedIn een slechte naam geven. 4.000 mensen tegelijk een bericht sturen is niet echt 'social recruiting' te noemen. Dat levert een enorme hoeveelheid waste op.

Wat wél social recruiting is? Een persoonlijk wervingstraject creëren waarbij je met mensen in gesprek gaat. Wij gebruiken social media om de juiste kandidaten te vinden en benaderen hen gericht. Daarbij durven we namen en rugnummers te benoemen, zoals salaris en bonusregeling, zodat zij meteen weten waar ze aan toe zijn.

Als je social media op deze manier inzet voor wervingsdoeleinden, wordt het contact snel persoonlijk. Vaak voer je al een gesprek voordat je elkaar daadwerkelijk hebt ontmoet. Het voelt minder aan als een opdrachtgever-kandidaat-relatie, waardoor mensen ontspannen en transparant communiceren. Handig, want zo vind je sneller de perfecte kandidaat.

4. Breder zoekveld: je trekt actieve én passieve kandidaten aan

Passieve kandidaten komen niet op je 'Werken bij'-website terecht en zijn niet te vinden in vacaturedatabases. Maar soms bevindt zich onder deze latente kandidaten wel de meest geschikte persoon voor de baan. De vraag is: hoe bereik je hen?

Het antwoord kan je natuurlijk al raden: via social media. Stimuleer huidige medewerkers om vacatures te delen binnen hun netwerk en kandidaten aan te dragen. Neem daarnaast een recruitersabonnement op LinkedIn. Daarmee zie je of mensen een vinkje hebben gezet bij de optie 'Open to work'. Is dit het geval, dan kan je iemand benaderen omtrent een vacature. En is bovendien de kans op respons hoger.

Wat als het vinkje er niet staat, maar iemand past waanzinnig goed bij de vacature? In zulke gevallen bekijken wij eerst of de baan een stap omhoog is in het carrièrepad van de persoon in kwestie. Zo ja, dan sturen we een gepersonaliseerd bericht. Vaak blijkt er dan toch interesse te zijn!

Conclusie: zet social media in voor wervingsdoeleinden

Social recruiting heeft het vak van recruiters sterk veranderd. Hoog tijd dus om social media in te zetten voor wervingsdoeleinden. Wil je weten hoe je daar het best mee kunt beginnen? In onze volgende blogpost geven we je 5 praktische tips!




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op